fredag 30 april 2010

Dessa jäkla ärtor alltså..

Idag var vi uppe med tuppen. Vi hade tid på Vct kl. 9 för öronkontroll på A som haft X antal öroninfl. En SSK började med att kolla i öronen efter mängden vax, hade det funnits för mycket hade de inte kunnat genomföra ett ska tymp-test. Detta test genomfördes och sedan fick vi träffa läkaren som hade kollat igenom resultatet. Detta visade att A hade kraftigt nedsatt hörsel på sitt höger öra. Fasen oxå tänkte jag, jag har ju själv nedsatt hörsel eftersom jag själv varit öronbarn när jag var liten..

Läkaren tittade iaf i A:s högra öra -men vad är detta, säger han.. det är nåt grönt långt därinne.. -en ärta, säger jag.. Det var ju lite mer än 1 vecka sedan som A stoppade in, vad vi trodde 1 ärta i sitt öra, som vi fick ut. I själva verket hade han alltså redan mulat in en långt, långt in i örat.

Läkaren försökte att få ut den, men utan resultat.

Vi fick en remiss till ÖNH-mottagningen. Hem för att ge barnen lite att äta, sedan upp till lasarettet. Efter drygt 1 timma i väntrummet var det vår tur. En kvinnlig läkare och några assistenter, (det var fullt pådrag.. jag fattade inte riktigt varför just då!) förberedde för undersökningen. Efter lite pillande fick läkaren ut en lite halv grön ärta, eller vad det nu såg ut som.. men det satt mer kvar. Hon höll på en bra stund och duktiga A satt blickstilla! Min finfina kille! Hon fick iaf ut resten av ärtan med en massa vax och det var en stor klump. Hon och assistenterna var överlyckliga, de hade börjat förbereda för att A skulle sövas, därav all personal.. De sa att de aldrig lyckats få ut en så stor "sak" i detta fall då ärta ur ett barns öra. Det är tydligen väldigt lätt att skada innerörat., så då är sövning oftast den enda utvägen.. men tack vare att A satt så stilla och var så duktig, så slapp vi att söva honom och tack gode gud för det!


Nu ligger iaf min skatt och vilar, efter en tuff dag! Lilla S var ju oxå med, men hon gjorde inte ett knyst ifrån sig, sov hela tiden och gör så fortfarande.. snacka om att hon bara flyter med! Härligt!

I kväll ska vi (enl. tradition, ja det blir det när det inträffar för andra gången) och äta alla tjejerna. Vi var på Babbel förra Valborg och åt och drack gott, så vi kör en repris av det i år! Ska bli jättekul! Jag ska dricka vin.. första gången på snart 1 år.. Wohooo!!

Vi har övat och övat med flaskan. lilla S är sådär intresserad, vill helst bara leka med den och ligger och ler hela tiden! Nog för att det är härligt med en så glad och njöd dotter, men va fasen, lite kan hon väl ställa upp?! Så morsan kan få gå ut och dricka lite vin.. eller?! Hur som, vin ska jag dricka iaf 1 glas och hon får helt enkelt hålla till godo med antingen ersättning eller utpumpad mjölk! Så nu pyser jag iväg för att pumpa lite!


Trevlig Valborg!

Bye, bye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar