måndag 28 februari 2011

25 år sedan

Tänk att det idag är 25 år sedan som vår dåvarande statsminister blev mördad.

Jag var nyligen 7 år fyllda. Det var en lördagmorgon, tror jag, för jag satte på tv:n för att titta på Godmorgon Sverige. Fanns ju inte så mycket annat att titta på.
Jag förstod av all uppståndelse att nåt hade hänt, nåt stort, nåt fasansfullt, nåt som helt klart var värt att väcka mina sovande föräldrar för.
Jag rusade ner till dem och berättade att en Olof Palme hade blivit mördad. Jag visste inte vem det var, men trodde att det var mannen bakom Öppna landskap, alltså Ulf Lundell.. Jag var 7 år!

Mina föräldrar blev arga på mig, sådant fick man inte säga. Men jag stod på mig. Pappa tog trappan i 3 steg, han gör, eller iaf gjorde det ibland. Oftast när något hänt! Jag minns detta så tydligt, nu har det gått 25 år.

1 kommentar:

  1. Ja, tänk att det var så längesen...
    Jag kommer inte ihåg någonting, var bara tre år, och hann börja gymnasiet innan jag läste om att en gammal stadsminister blivit mördad.
    Det är först i vuxen ålder jag förstått hans roll inom politiken.

    SvaraRadera